Film vogeltrek voorspellen met vogelradar
Muziek speelt
Logo Rijksoverheid staat in beeld
Beeldtekst: Vogeldetectie op de Noordzee
Shots van vliegende vogels
Tekst Camiel van der Hout, programma Wind op Zee, ministerie van Economische zaken en Klimaat
“Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat is verantwoordelijk voor de uitrol van windenergie op zee. Het ministerie heeft een opdracht gegeven om de vogeltrek op de Noordzee nader te onderzoeken. De uitkomsten van dat onderzoek moet mogelijk maken dat de windparken op zee beter worden afgestemd op de vogeltrek”.
Beelden tijdens tekst van Camiel van der Hout:
Camiel van der Hout op de dijk
Luchtopname van Nederland en Noordzee via Google Earth met pijlen van richting vogeltrek
Screenshot vogelradarbeelden met uitleg op Offshore Expertise Centrum
Vogelzwermen
Tekst Jos de Visser, Wind op Zee Ecologische Programma, Rijkswaterstaat,
“Op dit moment weten we dat veel vogelsoorten op de Noordzee migreren. We weten niet zo goed welke routes ze daarbij volgen. Wel weten we dat ze meestal hoger dan de windmolens vliegen. Onder bepaalde omstandigheden gaan ze lager vliegen. Dan kunnen ze mogelijk tegen de rotorbladen van de windmolens komen. Om dit te voorkomen zouden we alle windmolens uit moeten schakelen. Hierdoor zou in één keer heel veel electriciteit wegvallen wat het risico geeft op een stroomstoring. Daarom hebben we de Universiteit van Amsterdam gevraagd om een model te ontwikkelen waarmee je de massale vogeltrek op rotorhoogte kan voorspellen”.
Beelden tijdens tekst van Jos de Visser:
Jos de Visser in de ontvangstruimte van het Offshore Expertise Centrum
Vrouw op de dijk die naar voorbijtrekkende vogels kijkt
Vogelzwermen op zee
Windmolens op zee
Jos de Visser in de ontvangstruimte van het Offshore Expertise Centrum
Wapperende vlag van de rijksoverheid
Tekst Camiel van der Hout, ministerie van Economische zaken en Klimaat
“Voor dat onderzoek plaatsen we een aantal radars en dat doen we eerst in het Offshore Expertise Centrum in Stellendam en daarna in de windparken op zee zelf”.
Beelden tijdens tekst van Camiel van der Hout:
Camiel van der Hout op de dijk
Shots van het Offshore Expertise Centrum
Tekst Joris Diehl, Maritiem Informatievoorziening Servicepunt (MIVSP), Rijkswaterstaat
“Wij van MIVSP plaatsen vogelradars om de data van de vliegbewegingen van de vogels in te winnen. De vogelradar bestaat eigenlijk uit een horizontale en een verticale vogelradar. Hierdoor kunnen we zowel de hoogte als de locatie van de vogels bepalen. De vogels worden voor enkele tijd gevolgd om zo de vliegbewegingen goed in te winnen”.
Beelden tijdens tekst van Joris Diehl:
Joris Diehl in de buitenruimte van het Offshore Expertise Centrum met mast en draaiende radar achter zich
Shot van het Offshore Expertise Centrum
Horizontale en verticale vogelradar op het bovendek van het platform van het Offshore Expertise Centrum
Shot van radar in de mast
Joris Diehl achter de computer met zicht op zijn scherm
Tekst Maja Bradaric, onderzoekster van de Universiteit van Amsterdam
“We are trying to understand the relationship between migration patterns and weather patterns and we hope to use this information in order to develop a predictive model that will be able to predict bird migration 48 hours in advance”.
Beelden tijdens tekst van Maja Bradaric:
Maja Bradaric achter haar computer in haar werkruimte op de Universiteit van Amsterdam met zicht op modellen en grafieken.
Maja Bradaric die op een whiteboard formules uitwerkt en een boek uit de kast trekt en bestudeert
Tekst Joris Diehl, Maritiem Informatievoorziening Servicepunt (MIVSP), Rijkswaterstaat
“Nadat de vogelradars goed zijn getest zullen ze offshore geplaatst worden. Dit zal zijn op transformatorstations van TenneT, enkele windmolens van Ørsted en Eneco en ook op een olieplatform”.
Beelden tijdens tekst van Joris Diehl:
Transformatorplatform BSA van TenneT in windpark Borssele Alpha.
Animatie van geplande opstelpunten voor vogelradars
Daarna geen gesproken tekst meer.
Muziek zwelt aan.
Beelden (luchtshots) van het Offshore Expertise centrum, met voorbijvliegende vogels.
Beeld zoomt uit naar zee en Haringvlietdam met zwerm vogels in de lucht.
Beeldtekst:
“Recentelijk onderzoek gaf nieuwe en bruikbare inzichten over vlieghoogte van trek- en zeevogels in het voorjaar en de herfst.
Naast de onderzoeken over vogelmigratie worden de data ook door andere onderzoeksinstellingen gebruikt voor onderzoek naar het gedrag van vogels in en om windparken”.
Logo van de Rijskoverheid verschijnt in beeld.
Muziek stopt.
Joris Diehl of Rijkswaterstaat and Camiel van der Hout of the Ministry of Economic Affairs and Climate at the Offshore Expertise Center or Maritime Information Service Point (MIVSP) talk about bird radar. This is a new specially developed instrument to see when birds fly over the North Sea. If the bird radar shows a massive bird migration, the wind turbines can be stopped in time. This way, these birds do not collide with the rotating blades. Jos de Visser explains that wind turbines cannot simply be shut down for a while. This can cause problems on our electricity grid.
To prevent these problems on the electricity grid, it is important that TenneT knows two days in advance whether to switch off the turbines. That is why Rijkswaterstaat has asked the University of Amsterdam (UvA) to investigate bird migration and to create a forecasting model that can predict bird migration 48 hours in advance. Maja Bradaric of the UvA shows how this works.
The data from the bird radars is also used to research the behavior of coastal and sea birds in wind farms. This study is being used to improve the estimation of the risk of collision victims among these species. This research and the bird radar are part of the Wind at Sea Ecological Program (WOZEP).